Sunday, January 26, 2014

Warkah Daripada Presiden FIDE...

Surat Sultan Perak kepada Francis Light bertarikh 7 Syawal 1201 Hijrah (23 Julai 1787). Pada surat ini kelihatan cop mohor yang tertulis "Maulana Paduka Seri Sultan Alauddin Mansur Shah Iskandar Muda Khalifah al-Rahim ibn Sultan Muhammad Shah Zillullah fi al-'Alam Sanah 1186"

Warkah ialah satu medium komunikasi yang telah digunakan sejak zaman berzaman. Warkah juga telah membawa saya mengembara ke Kota London pada November yang lepas. Koleksi warkah yang sedang saya kaji ini mengandungi 1214 pucuk surat yang disimpan dalam 11 volume di perpustakaan School of Oriental and African Studies (SOAS) dengan nombor panggilan MS40320. Ia diberi nama "Collection of Light Letters", sempena dengan penerima warkah-warkah ini iaitu Francis Light yang meninggal dunia pada tahun 1794 di Pulau Pinang. 

Surat juga turut memainkan peranan yang penting dalam dunia Moden di samping penggunaan email dan whatsapp. Berikut ialah isu terhangat dan terkini berkaitan dengan surat yang dihantar oleh Presiden FIDE kepada Setiausaha Agung FIDE, iaitu IA Ignatius Leong dari Singapura. 
Warkah ini juga boleh didapati di laman web FIDE

Warkah dari Presiden FIDE kepada Ignatius Leong...

No comments:

Post a Comment